|
Czytelnia
1 czerwca
Święty Justyn, męczennik
Justyn urodził się na początku II w. we Flavia Neapolis (dzisiejszy Nablus w Samarii), w pogańskiej rodzinie. Po upadku Jerozolimy w 70 r. miasto było jednym z ważniejszych centrów kultury greckiej i rzymskiej na terenie Palestyny. Od młodości pasjonował się filozofią i problemami ogólnoludzkimi. Przebadał systemy Platona, Arystotelesa, Pitagorasa, epikurejczyków i modnych wówczas stoików. Jeszcze bardziej nurtowały go problemy religijne. W ten sposób zainteresował się judaizmem i chrześcijaństwem. Czytał Pismo św. i przyglądał się życiu chrześcijan. Badał ich naukę, obserwował ich obyczaje. Około roku 130 przyjął chrzest w Efezie. Stał się gorliwym wyznawcą.
Justyn to najważniejszy apologeta chrześcijaństwa w II wieku. Wykorzystując autorytet, jaki sobie zdobył prawością charakteru i posiadaną wiedzą, zgromadził koło siebie uczniów i chętnie prowadził z nimi dyskusje na tematy filozoficzne, etyczne i religijne. Sam przekonany o tym, że tylko w chrześcijaństwie jest pełna prawda, dążył do tego, by i jego uczniowie byli o tym przekonani. Jednym z jego uczniów był Tacjan, późniejszy apologeta. Chętnie też spotykał się z filozofami pogańskimi i żydowskimi, aby żarliwie z nimi dyskutować na wspomniane tematy. W roku 135 spotkał się w Efezie z pewnym rabinem żydowskim, Tryfonem, i odbył z nim wielogodzinną dyskusję. Pamiątką tej rozmowy jest dzieło św. Justyna pod tytułem Dialog z Żydem Tryfonem.
W tym czasie Justyn wydał też dwie apologie. Pierwszą z nich skierował do Rzymian, drugą zaś - formalnie do senatu rzymskiego. Wykazywał w nich odważnie, jak mylne poglądy mieli poganie o chrześcijanach i obalał zarzuty, stawiane wyznawcom Chrystusa przez pogan. Była to niemała odwaga. Od 100 lat wiara w Chrystusa była na państwowym indeksie. Od czasów Nerona chrześcijanie byli uważani za głównego wroga cesarstwa; należało ich tępić wszelkimi dostępnymi środkami. Nie odwołano krwawych edyktów, wydanych przez Nerona (54-68) i Domicjana (81-96). Za czasów Justyna panował wprawdzie raczej łagodny cesarz Antoninus Pius (138-161), wszakże za panowania cesarza-filozofa, Marka Aureliusza, prześladowanie wybuchło ponownie (161-180). Ofiarą właśnie tego prześladowania padł Justyn.
Justyn kilkakrotnie toczył dysputy z filozofem Krescensem, zwalczając jego błędne teorie. Z tego powodu został oskarżony przez Krescensa wraz z sześcioma uczniami Charitonem, jego żoną Charytą, Euelpistem, Hieraksem, Peonem i Walerianem o wyznawanie chrześcijaństwa. Został aresztowany. Akta sądowe, które Rzymianie bardzo skrupulatnie prowadzili, zaginęły. Według podania wyrokiem sędziego Juniusza Rustyka został Justyn - jako obywatel rzymski - skazany na śmierć przez ścięcie głowy mieczem. Wyrok wykonano ok. 165 r. w Rzymie.
Nie wiadomo, gdzie znajdują się relikwie Męczennika. Te, które są w Rzymie (w bazylice św. Wawrzyńca za Murami), w Kolonii oraz w Namur wydają się niepewne.
Na Soborze Watykańskim I biskupi wnieśli prośbę, aby papież wprowadził Mszę świętą i teksty brewiarzowe na dzień święta św. Justyna, które obchodzono wówczas (do roku 1969) 14 kwietnia. Papież Pius IX przychylił się do ich prośby. Leon XIII w roku 1874 rozszerzył święto na cały Kościół. Kościół grecki obchodzi jego pamiątkę 1 czerwca. Tak jest i dzisiaj w Kościele łacińskim.
W swoich pismach św. Justyn podjął pierwsze próby zbliżenia nauki chrześcijańskiej i filozofii greckiej. Justyn żył zaledwie ok. 100 lat po śmierci świętych Apostołów Piotra i Pawła, dlatego też jego dzieła są fundamentalnymi źródłami dla zapoznania się z ówczesną sytuacją Kościoła, jego organizacją i wewnętrzną strukturą, z obrzędami i liturgią. Warto podkreślić, że Justyn był człowiekiem świeckim, który wykorzystał swoją wiedzę dla obrony wiary chrześcijańskiej.
W ikonografii Święty przedstawiany jest w chwili, gdy wręcza swoją "Apologię" cesarzowi Hadrianowi.
|
Więcej informacji:
|
Benedykt XVI
Święty Justyn Katecheza z 21 marca 2007 r.
|
|
ks. Stanisław Hołodok
Święty Justyn
|
|
Parafia św. Zygmunta w Słomczynie
Święty Justyn
|
|
Polonia Christiana
Św. Justyn, męczennik
|
|
Jarosław Charkiewicz
Męczennik Justyn Filozof
|
|
Henryk Fross SJ
Św. Justyn - filozof i męczennik
|
|
ks. Władysław Hozakowski
Święty Justyn
|
|
Szymon Hiżycki OSB
Justyn albo tęsknoty mistyka
|
|
Promyczek Dobra
Święty Justyn (format video) Z serii "O Świętych dla dzieci"
|
|
Polska Społeczność Maryjna
Justyn
|
|
|
Michał Gryczyński
Św. Justyn w obronie wiary
|
|
ks. Józef Naumowicz
Wprowadzenie do Apologii Justyna Męczennika
|
|
Włodzimierz Bednarski
Justyn męczennik i Bóstwo Chrystusa
|
|
ks. Czesław Bartnik
Św. Justyn: "Cząstki Logosu" a prawda całego Logosu
|
|
Kacper Zyzek
Początki religii pogańskich według Justyna Męczennika (format PDF)
|
|
Opus Dei
Zapał pierwszych chrześcijan
|
|
Szymon Huptyś
Nieświęty Tertulian
|
|
Czesława Paczkowska
Kresowe losy rzymskiego filozofa
Część pierwsza
Część druga
|
|
|
Benedykt XVI
Katechezy o Ojcach Kościoła
Cykl katechez wygłoszonych przez Benedykta XVI podczas audiencji generalnych (od marca 2007 do lutego 2008). Zbiór prezentuje papieskie nauczanie dotyczące Ojców Kościoła. Obejmuje m.in. nastepujące postacie; św. Klemens Rzymski, św. Ignacy Antiocheński, św. Justyn, św. Ireneusz z Lyonu, Klemens Aleksandryjski, Orygenes, Tertulian, św. Cyprian, Euzebiusz z Cezarei, św. Atanazy, św. Cyryl Jerozolimski, św. Bazyli, św. Grzegorz z Nazjanzu, św. Grzegorz z Nyssy, św. Jan Chryzostom, św. Cyryl Aleksandryjski, św. Hilary z Poitiers, św. Euzebiusz z Vercelli, św. Ambroży, św. Maksym z Turynu, św. Hieronim, św. Afrahat, św. Efrem Syryjczyk, św. Chromacjusz z Akwilei, św. Paulin z Noli, św. Augustyn z Hippony.
|
|
Monika Ożóg
Kościół starożytny wobec świątyń oraz posągów bóstw
Określenie, jaki był stosunek chrześcijan do obiektów kultowych minionych religii nie jest rzeczą prostą. Już wczesnochrześcijańscy autorzy podejmowali problem funkcjonowania takich obiektów wśród wyznawców Ewangelii. Przedstawienia bóstw spotykały się z negatywną opinią większości z nich. W książce przedstawiono m.in. poglądy Ojców Kościoła (głównie apologie, pisma Justyna Męczennika, Arystydesa, Atenagorasa oraz Tycjana Syryjczyka, Tertuliana, Orygenesa, Atanazego, Epifaniusza z Salaminy Cypryjskiej i Augustyna) na sztukę przedstawieniową, w dużej mierze oparte o treść Ksiąg Starego i Nowego Testamentu.
|
|
Marie-Françoise Baslez
Prześladowania w starożytności Ofiary, bohaterowie, męczennicy
Książka pozwala zrozumieć zagadnienia, które w dużym stopniu warunkowały - i warunkują do dziś - nasze podejście do zagadnień pluralizmu religijnego czy kulturowego. Dla chrześcijanina jest o tyle interesująca, że ukazuje fenomen prześladowań chrześcijan w pierwszych wiekach w kontekście prześladowań w ogóle.
|
|
|
Ostatnia aktualizacja: 31.05.2014
Ponadto dziś także w Martyrologium:
W Londynie - bł. Jana Storey. Ukończywszy studia w Oxfordzie, został wziętym prawnikiem i wszedł do parlamentu. Henrykowi VIII złożył przysięgę supremacyjną, ale za Edwarda VI zmienił zdanie. Uszedł następnie na kontynent i przez jakiś czas przebywał w Lowanium. W niedalekiej Antwerpii zajmował się przeszukiwaniem statków angielskich, aby nie przemycały na ląd pism luterańskich. W czasie jednej z takich akcji uprowadzono go do Anglii, gdzie nadaremnie powoływał się na to, że za panowania Marii Tudor ocalił życie wielu protestantom. Zginął po wielu męczarniach w roku 1571.
oraz:
bł. Alfonsa de Mena (+ 1622); św. Enekona, opata (+ ok. 1600); świętych męczenników Felina i Gracjana (+ ok. 250); św. Firmusa, męczennika (+ III w.); św. Fortunata, prezbitera (+ IV/V w.); św. Ischyriona, żołnierza, męczennika (+ III w.); św. Konrada (+ 1066); św. Kaprazego, opata (+ ok. 430); św. Krescencjana, żołnierza, męczennika (+ III w.); świętych męczenników: Pamfila, prezbitera, Walensa, diakona, i Pawła (+ ok. 309); św. Prokula, męczennika (+ III w.); św. Symeona z Syrakuz (+ 1035); św. Tespezego, męczennika (+ 230) |
|