WERSJA PREMIUM:


Tu jesteś:




Menu:

Internetowa Liturgia Godzin

Wesprzyj rozwój serwisu

Czytelnia

1 stycznia
Święta Boża Rodzicielka Maryja

Bogarodzica Maryja


Pierwszy dzień Nowego Roku to ósmy dzień od Narodzenia Jezusa. Według prawa żydowskiego każdy chłopiec miał być tego dnia obrzezany. W oktawę Bożego Narodzenia, dziękując Bogu za przyjście na świat Chrystusa, Kościół obchodzi uroczystość Maryi jako Matki Bożej, przez którą spełniły się obietnice dane całej ludzkości, związane z tajemnicą Odkupienia. Tego dnia z wszystkich przymiotów Maryi czcimy szczególnie Jej macierzyństwo. Dziękujemy Jej także za to, że swą macierzyńską opieką otacza cały Lud Boży.


Poświęcenie Maryi pierwszego dnia rozpoczynającego się roku ma także inne znaczenie. Matka Jezusa zostaje ukazana ludziom jako najdoskonalsze stworzenie, a zarazem jako pierwsza z tych, którzy skorzystali z darów Chrystusa. Pragnienie zaakcentowania specjalnego wspomnienia Matki Bożej zrodziło się już w starożytności chrześcijańskiej. Kościół zachodni już w VII wieku wyznaczył w tym celu dzień 1 stycznia.

Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi to najstarsze maryjne święto. Do liturgii Kościoła wprowadził je dość późno papież Pius XI w roku 1931 na pamiątkę 1500. rocznicy soboru w Efezie (431). Pius XI wyznaczył na coroczną pamiątkę tego święta dzień 11 października. Reforma liturgiczna w roku 1969 nie zniosła tego święta, ale podniosła je do rangi uroczystości nakazanych i przeniosła na 1 stycznia.

Maryja - Święta Boża Rodzicielka
W Starym Testamencie jest wiele szczegółowych proroctw, zapowiadających Zbawiciela świata. Pośrednio dotyczą one także osoby Jego Matki. Niektóre z nich są nawet wyraźną aluzją do Rodzicielki Zbawiciela, np. zapowiedź dotycząca Niewiasty, która zetrze głowę węża-szatana (Rdz 3, 15). Jeszcze wyraźniej o Matce Mesjasza wspomina prorok Micheasz (Mi 5, 1-2). Jako proroctwo dotyczące Maryi traktuje się także zapowiedź Izajasza:

Pan sam da wam znak: Oto Panna pocznie i porodzi Syna i nazwie Go imieniem Emmanuel (Iz 7, 14).

Poza tymi tekstami tradycja chrześcijańska uznaje wiele innych w znaczeniu typicznym (stanowiącym wzór, pra-obraz), jak np. królowa stojąca po prawicy króla (Ps 45, 10), oblubienica z Pieśni nad Pieśniami, zwycięska Judyta czy ratująca swój naród od niechybnej zguby bohaterska Estera.

Maryja była córką świętych Joachima i Anny (tak przekazuje nam apokryf Protoewangelia Jakuba, pochodzący z roku ok. 150). To oni oddali ją do Świątyni (to także przekaz apokryficzny - wspomnienie tego wydarzenia obchodzimy w liturgii 21 listopada). Przez Boga została wybrana na Matkę Jezusa Chrystusa. Jej postać jest obecna na kartach Nowego Testamentu od chwili Zwiastowania po Zesłanie Ducha Świętego.
Anioł Gabriel zwiastuje Jej narodzenie Syna, który będzie "Synem Najwyższego" (Łk 1, 26-38). Od tej chwili Maryja całkowicie oddaje się Bogu. Za wskazaniem anioła odwiedza swoją krewną, św. Elżbietę, matkę Jana Chrzciciela (Łk 1, 39-56). Wraz ze swym oblubieńcem, św. Józefem, w związku ze spisem ludności udaje się do Betlejem, miasta, z którego wywodzi się Jej ród (a także ród Józefa, Jej męża). Tutaj przychodzi na świat Jezus (Łk 2, 1-20). Zgodnie z żydowskim obyczajem ofiarowuje Syna w świątyni (Łk 2, 21-38). Wobec zagrożenia ze strony Heroda ucieka z Jezusem i św. Józefem do Egiptu (Mt 2, 13-18). Po śmierci króla wraca do Nazaretu (Mt 2, 19-23). Podczas pobytu w Jerozolimie przeżywa niepokój z powodu zagubienia swego Syna (Łk 2, 41-49). Na godach weselnych w Kanie poprzez Jej wstawiennictwo Jezus czyni swój pierwszy cud (J 2, 1-11).
Synoptycy (św. Mateusz, św. Łukasz i św. Marek) wspominają, że Maryja towarzyszyła Panu Jezusowi w Jego wędrówkach apostolskich (Mt 12, 46-50; Mk 3, 31-35; Łk 8, 19-21). Maryja jest także świadkiem śmierci Chrystusa. Stoi pod krzyżem Jezusa, gdy Ten powierza Ją opiece swego umiłowanego ucznia Jana (J 19, 25-27). Pod krzyżem zostaje Matką Kościoła i ludzkości. Po ukrzyżowaniu i zmartwychwstaniu pozostaje wśród Apostołów w Jerozolimie.
Maryja niewątpliwie jest osobą najbliższą Jezusowi ze względu na szczególną rolę w dziele zbawienia. Jej niezwykłe posłannictwo i miejsce w chrześcijaństwie odsłania tekst Apokalipsy.
Według tradycji po wniebowstąpieniu Jezusa żyła jeszcze 12 lat. Niektóre dokumenty mówią, że mieszkała ze św. Janem w Efezie, inne - że nie opuszczała Jerozolimy. Pusty grób Maryi znajduje się obok Ogrodu Oliwnego w dolinie Cedron. Fakty z Jej życia, tytuły i wezwania modlitewne oraz cudowne wydarzenia, które miały miejsce za Jej przyczyną, Kościół rozważa w ciągu wielu świąt podczas całego roku liturgicznego.

Spośród szczególnych przywilejów Maryi na pierwszym miejscu trzeba wymienić Jej Boskie macierzyństwo, które w dzisiejszej uroczystości czcimy. Kiedy Nestoriusz, patriarcha Konstantynopola, odważył się odróżniać w Jezusie Chrystusie dwie natury i dwie osoby, wtedy Maryję zaczął nazywać Matką Chrystusa-Człowieka i odmówił Jej przywileju Boskiego macierzyństwa. Jednak biskupi zebrani na soborze w Efezie (431) stanowczo odrzucili i potępili naukę Nestoriusza, wykazując, że Jezus miał tylko jedną osobę, której własnością były dwie natury: Boska i ludzka. Dlatego Maryja była Matką Osoby Jezusa Chrystusa w Jego ludzkiej naturze - była więc Matką Bożą. Prawda ta została ogłoszona jako dogmat. Zebrani na tym soborze biskupi Kościoła pod przewodnictwem legatów papieskich orzekli jednogłośnie, że nie tylko można, ale należy Maryję nazywać Matką Bożą, Bogurodzicą (greckie Theotokos). Maryja nie zrodziła Bóstwa, nie dała Panu Jezusowi natury Boskiej, którą On już posiadał odwiecznie od Ojca. Dała Chrystusowi Panu w czasie naturę ludzką - ciało ludzkie. Ale dała je Boskiej Osobie Pana Jezusa. Jest więc Matką Syna Bożego według ciała i w czasie, jak według natury Bożej i odwiecznie Pan Jezus jest Synem Bożym. Ta godność i ten przywilej wynosi Maryję ponad wszystkie stworzenia i jest źródłem wszystkich innych Jej przywilejów.
Prawdę o Boskim macierzyństwie Maryi potwierdzono na soborach w Chalcedonie (451) i w Konstantynopolu (553 i 680), w konstytucji Pawła IV przeciwko arianom (socynianom) w roku 1555, w wyznaniu wiary Benedykta XIV (1743) oraz w encyklice Piusa XI Lux veritatis w 1931 roku.
Kościół właściwie przez cały rok wysławia ten wielki przywilej Maryi. W codziennej Komplecie w antyfonie końcowej spotykamy słowa: "Witaj, Matko Zbawiciela!", "Witaj, Królowo nieba, Pani aniołów!", "Witaj korzeniu i bramo święta, z której Światło zeszło na ziemię!", "Królowo nieba, wesel się, alleluja, albowiem, którego zasłużyłaś nosić, zmartwychwstał, jak przepowiedział, alleluja!", "Witaj, Królowo... a Jezusa, błogosławiony owoc żywota Twojego, po tym wygnaniu nam okaż".

Macierzyństwo Maryi wobec Jezusa jest wyjątkowe, ponieważ jest dziewicze. Maryja była Dziewicą zawsze: przed porodzeniem Jezusa i po Jego urodzeniu, aż do śmierci. Kościół nie ustanowił osobnego święta dla podkreślenia tego tytułu. Łączy go jednak bezpośrednio z Boskim macierzyństwem. Prawdę o dziewiczym macierzyństwie ogłosił jako dogmat na Soborze Laterańskim I w roku 649. Jednak wiarę w tę prawdę Kościół wyraził również na soborach poprzednich, np. w Chalcedonie (451) i w Konstantynopolu (553). Nadto prawdę tę akcentuje w wyznaniach wiary, w orzeczeniach papieży, w pismach Ojców Kościoła i w liturgii.

Pan Bóg godnością przewyższa wszystko, co tylko istnieje. Dlatego kult najwyższy, tak prywatny, jak i publiczny, należy się Panu Bogu. Maryja jest tylko stworzeniem, ale wśród stworzeń wyróżniona została najwyższą godnością. Dlatego Kościół oddaje Jej cześć szczególną, większą niż innym Świętym, co w liturgii nazywa się kultem hyperduliae - czcią wyjątkową. Kult Świętych jest zawsze względny i pośredni. Czcimy ich bowiem, ponieważ są przyjaciółmi Boga, a całą swoją godność i chwałę zawdzięczają Panu Bogu. To samo odnosi się również do Matki Bożej.
W swoich początkach chrześcijaństwo na pierwszy plan wysuwało kult Pana Jezusa jako Wcielonego Słowa i Zbawiciela świata. W miarę jednak, jak nauka Chrystusa ogarniała coraz to nowe obszary, powiększało się też zainteresowanie osobą Matki Zbawiciela. Dlatego wspomnienie o Niej spotykamy u pierwszych Ojców Kościoła oraz w apokryfach. Kiedy zaczął rozwijać się kult męczenników, a zaraz potem wyznawców, kult Matki Bożej zyskiwał na znaczeniu. Od wieku IV można już mówić o powszechnym kulcie Maryi w Kościele. Wzrósł on po Soborze Efeskim (431), kiedy zaczęto stawiać ku czci Matki Bożej kościoły, otaczać kultem Jej obrazy, układać modlitwy, wygłaszać homilie i obchodzić Jej święta. Dzisiaj kult Matki Bożej w Kościele katolickim jest tak powszechny i żywy, że stanowi jedną z jego cech charakterystycznych. Do jego najważniejszych elementów należą:
  1. Dni i święta Maryi. W roku liturgicznym mamy kilkanaście obchodów maryjnych, co jest sytuacją wyjątkową - nikt inny nie jest tak często w liturgii wspominany. Niektórym z tych obchodów Kościół nadaje rangę najwyższą - uroczystości: Boskiego macierzyństwa Maryi (1 stycznia), Jej Wniebowzięcia (15 sierpnia) i Niepokalanego Poczęcia (8 grudnia). Dwa miesiące: maj i październik są miesiącami Maryi, w których Maryja odbiera szczególną cześć u wiernych. Są także święta lokalne, np. w Polsce - Królowej Polski (3 maja) czy Matki Bożej Częstochowskiej (26 sierpnia). Także poszczególne miejscowości czy zakony mają swoje święta. Sobota każdego tygodnia już od wczesnego średniowiecza była obchodzona jako dzień Maryi. W Okresie Zwykłym Kościół dozwala na odprawianie w soboty Mszy św. według specjalnego formularza o Matce Bożej.
  2. Świątynie pod wezwaniem Matki Bożej. Zaczęto je stawiać już od wieku IV. Dzisiaj są ich tysiące na całym świecie. Najdostojnieszą z nich jest bazylika Matki Bożej Większej w Rzymie.
  3. Obrazy i rzeźby Matki Bożej. Ikonografia w tej dziedzinie jest niezmiernie bogata. Obejmuje setki tysięcy obrazów i rzeźb. Pierwsze wizerunki Maryi spotykamy już w katakumbach w II w. - w katakumbach Pryscylli w Rzymie umieszczono literę M z krzyżem. Nadto na suficie jednej z krypt tych katakumb widzimy Maryję siedzącą na wysokim krześle niby na tronie albo na katedrze biskupiej. Jest ubrana w białą tunikę i ma welon dziewiczy na głowie. Na kolanach trzyma Dziecię Jezus. Także z II w. pochodzi fresk w katakumbach św. Pryscylli, przedstawiający pokłon Trzech Mędrców. Maryja siedzi na krześle i trzyma Boże Dziecię na kolanach. Maryja ma na sobie żółtą dalmatykę i welon dziewiczy. Powstały całe szkoły ikonografii maryjnej. Wiele obrazów i figur zasłynęło niezwykłymi łaskami, tak że zostały uznane za cudowne (jest ich ok. 3000, w tym kilkaset koronowano koronami papieskimi). Do sanktuariów maryjnych podążają milionowe rzesze pielgrzymów.
  4. Figury Maryi, stawiane na placach. W samym Awinionie we Francji jest ich 158. Wiele z nich przedstawia wysoką wartość artystyczną. W Rzymie znana jest kolumna Matki Bożej Niepokalanej na Placu Hiszpańskim, przed którą papież co roku zwyczajowo w każde święto Niepokalanej (8 grudnia) składa wiązankę kwiatów.
  5. Pisma teologów. Nie było pisarza kościelnego, który by nie podejmował tematyki maryjnej. Rocznie wychodzi kilkaset prac na temat Matki Bożej. Istnieją specjalne biblioteki, czasopisma i encyklopedie mariologiczne.
  6. Kongresy mariologiczne: miejscowe, diecezjalne, prowincjalne, krajowe, międzynarodowe. Rocznie przypada ich w różnych krajach kilka do dziesięciu, z okazji specjalnych - więcej. Pierwszy międzynarodowy kongres mariologiczny odbył się w Lyonie w dniach 5-8 września 1900 roku.
  7. Rozmaite nabożeństwa. Wystarczy wymienić najgłośniejsze: nabożeństwo 3 Zdrowaś Maryjo, koronki, różaniec, szkaplerze, medaliki, małe oficjum brewiarzowe (czyli Godzinki), nabożeństwo pierwszych sobót miesiąca, nowenny, pielgrzymki, peregrynacje obrazów i figur Matki Bożej, prywatne i publiczne akty poświęcenia się Matce Bożej, Święte Niewolnictwo, Dzieło Pomocników Maryi.
Maryja jest patronką Kościoła powszechnego, wielu diecezji, zakonów, krajów, miast oraz asysty kościelnej, lotników, matek, motocyklistów, panien, piekarzy, prządek, studentów i szkół katolickich.

Maryja - Święta Boża Rodzicielka W ikonografii Najświętsza Maryja Panna jest - obok Jezusa - najczęściej występującą postacią. Sztuka chrześcijańska rozwinęła szereg typów Madonny: z Dzieciątkiem, Matki Bożej tkliwej, majestatycznej (w sztuce bizantyjskiej), tronującej, opiekuńczej, orędującej, dziewczęcej, surowej władczyni, królowej, mieszczki, wieśniaczki, wytwornej damy. Ukazywana jest jako Bogurodzica, Niepokalana, Bolesna, Wniebowzięta, Niewiasta z Apokalipsy, Różańcowa, Wspomożycielka, Królowa, Matka Kościoła.
Jej atrybutami są m.in.: gołąb - symbol Ducha Świętego, siedem gołębi - oznaczających siedem darów Ducha Świętego, jagnię, jaskółka, jednorożec; ciała niebieskie: gwiazdy, księżyc, półksiężyc, słońce i gwiazdy; kwiaty: anemon, fiołek, irys, lilia, lilia w ręku - symbol Niepokalanej, róża, różany szpaler; drzewa: cedr, dąb, drzewo figowe; owoce: cytryna - znak cierpienia, goździk, jabłko - symbol Odkupienia, truskawka, winorośl, winogrono jako symbol Jezusa zrodzonego ze szlachetnego winnego szczepu; ciernie, łza, mały krzyż, krucyfiks, miecz, miecz w piersi, siedem mieczów, narzędzia męki w dłoniach anioła; Boskie Miasto, kielich, kielich z hostią, korona, księga, otwarta księga, naszyjnik, naszyjnik z korali, perła, różaniec, smok u stóp, studnia.


1 stycznia obchodzony jest Światowy Dzień Pokoju. Więcej informacji na temat tego Dnia znajdziesz w naszej Czytelni. Z tej okazji papież kieruje do wszystkich ludzi dobrej woli orędzie. Klikając tutaj można pobrać teksty orędzi św. Jana Pawła II i Benedykta XVI na Światowy Dzień Pokoju od roku 1980, przygotowane w formacie PDF.

Więcej informacji o uroczystości Bożej Rodzicielki:

Kliknij tutaj - książka w księgarni Gloria24.pl
Kliknij tutaj - książka w księgarni tolle.pl
Kliknij tutaj - płyta CD Audio / MP3, audiobook
Kliknij tutaj - strona w Internecie

Pius XI
Encyklika Lux veritatis temporumque testis
25 grudnia 1931 r.
Paweł VI
Marialis cultus
Adhortacja apostolska o kulcie NMP (2 lutego 1974 r.)
Jan Paweł II
Encyklika Redemptoris Mater
25 marca 1987 r.
Jan Paweł II
Do Niego należy czas i wieczność
Homilia w uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki
1 stycznia 1999 r.
Jan Paweł II
Wkraczamy w rok 2000 z Maryją
Otwarcie Drzwi Świętych i Msza w bazylice MB Większej
1 stycznia 2000 r.
Jan Paweł II
Boże macierzyństwo Maryi
Audiencja generalna, 7 stycznia 2004 r.
Benedykt XVI
Macierzyństwo Maryi
Homilia podczas Mszy św. w Efezie, 29 listopada 2006 r.
Benedykt XVI
Niech Maryja kieruje naszymi krokami
w nowym roku
Audiencja generalna, 2 stycznia 2008 r.
 
ks. dr Wacław Siwak
Przez Jezusa do Maryi
ks. Adam Sekściński
Biblijne podstawy dogmatu
o Bożym macierzyństwie Maryi
Wiesław Wiśniewski, Stanisław Tasiemski OP
Brzemienna Maryja (format Real Audio)
gosc.pl
Jaka jest rola Maryi?
Piotr Alabrudziński
Bożej Rodzicielki Maryi
dk. Paweł Solka
Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki
wiara.pl
Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi
wiara.pl
O Bożej Rodzicielce mówią:

Święty Jan Damasceński
Rufin z Akwilei
Święty Cyryl Aleksandryjski
Święty Augustyn
Święty Atanazy
Augustyn Pelanowski OSPPE
Serce pełne głosów
ks. dr Adam Firosz
Witaj, Święta Boża Rodzicielko!
ks. Paweł Staniszewski
Św. Cyryl Aleksandryjski - wielki obrońca
przywileju Boskiego Macierzyństwa Maryi
ks. Andrzej Rojewski
Sekret Maryi
ks. Dariusz Kwiatkowski
Kult Maryi w liturgii
apostol.pl
Modlitwy maryjne
 
Benedykt XVI
Myśli o Matce Bożej

Niniejszy tomik poświęcony jest Maryi - Dziewicy i Matce. Zawiera skierowane do Niej modlitwy Piotra naszych czasów, a także fragmenty z jego encyklik, adhortacji, orędzi, homilii, rozważań, przemówień czy listów - na temat Tej, która jest Świętą Bożą Rodzicielką, Panną nad pannami, Matką Kościoła, Stolicą Mądrości, Uzdrowieniem chorych.
Henryk Bejda
Jan Paweł II. Rozmowy z Matką Bożą

Autor książki zaprasza Czytelnika, by wraz z nim poszukał odpowiedzi na niezwykle frapujące pytania, wyruszając w fascynującą podróż śladami przedziwnej "mistycznej przyjaźni" łączącej Papieża-Polaka z Matką Chrystusa, z Tą, której Karol Wojtyła już w dzieciństwie zawierzył całe swoje życie.
ks. Mirosław Drozdek, Wincenty Łaszewski
Wzywamy pomocy Maryi z Janem Pawłem II.
Modlitewne rozmowy z Matką Najświętszą

Książka ta jest formą modlitewnika mającego na celu przywołanie osobistego maryjnego doświadczenia Jana Pawła II. Składa się z 13 medytacji poświęconych Matce Bożej, opartych na tekstach Jana Pawła II.
ks. Zdzisław Tomczyk
Niezwykły kwiat. Opowieść o Maryi

Niezwykła powieść opisująca historię życie Maryi: Jej dzieciństwo i atmosferę rodzinnego domu, dorastanie do macierzyństwa oraz do wymagań i zadań, które przed Nią stanęły - by być Matką Boga.
Thomas Philippe OP
Ukryte życie Maryi

Autor wydobywa z historii życia Maryi fakty i zdarzenia, jej przeżycia i pragnienia, które wydają się być przed nami zakryte i wymykają się naszemu poznaniu. Dzięki tej książce Maryja staje się nam bliska, żywa, szczera i autentyczna.
Mario Masini
Święta maryjne

W tej książce zostały przedstawione lectio divina sześciu świąt maryjnych. Każda lectio poprzedzona jest notatką streszczającą historię liturgiczną danego święta oraz syntezującą jego znaczenie. Sześć wybranych świąt przedstawia całe życie Maryi.
bł. Anna Katharina Emmerich
Życie Maryi

Wśród opisów objawień niemieckiej mistyczki znajdują się pisma poświęcone życiu Maryi Panny. Na podstawie tych objawień odnaleziono w roku 1891 r. dom Maryi w górzystej części Efezu.
Gianfranco Ravasi
Oblicza Maryi w Biblii

To ostatnia część tryptyku Gianfranco Ravasiego (wcześniejsze tytuły to: "Piękno Biblii", "Twarze Biblii"). Maryjne ikony o niezliczonych obliczach pojawiały się często przez wieki, wszystkie jednak czerpały nie z obrazów malowanych, lecz pisanych słowem, które odnajdujemy na stronach biblijnych. To one właśnie są portretami najbliższymi oryginałowi. Z nich ciągle czerpała sztuka, a duchowość chrześcijańska szukała tu odniesień, aby oblicze Maryi "odbijało się stale w zwierciadle duszy".
ks. Karol Antoniewicz SJ
Rekolekcje z Matką Bożą

Niechaj w waszych domach, tak we wspaniałych pałacach, jak i w ubogich chatkach, Maryja odbiera cześć! Niech szerzy się ku Niej nabożeństwo, a rosa błogosławieństw spadnie na całą waszą rodzinę!
Bolesław Pylak
Życie Maryi, Matki Jezusa i naszej Matki

Niniejszy życiorys Maryi dopełnimy refleksją dotyczącą tego, kim Ona stała się dla ludzkości i co my Jej zawdzięczamy. Kreśląc obraz osobowości Maryi, nie możemy pominąć opisu zewnętrznych warunków, w jakich toczyło się Jej codzienne życie. Ukażemy więc w wielkim skrócie ówczesną sytuację polityczną narodu izraelskiego, także jego struktury społeczne oraz obraz świata przyrody. Wszystko to bowiem kształtowało Jej osobowość.
Stanisław Biel SJ
Matka Boga

To zbiór tekstów, które w przystępny sposób ukazują życie kobiety wybranej przez Boga na Rodzicielkę Jego Syna. Dzięki nim przypatrujemy się biblijnym scenom, które odmalowują radości, troski, ból i ostateczną chwałę Dziewicy, by odnaleźć wzmocnienie i światło na naszej drodze wiary.
Luis T. Melgar
1001 wizerunków Matki Boskiej
Tradycja i kultura

Ta bogato ilustrowana książka przedstawia fakty i legendy związane z Matką Bożą, niezliczone objawienia, które wydarzyły się na przestrzeni dziejów oraz ważne miejsce kultu maryjnego na całym świecie.
bp Jacek Jezierski
Matka Boża w wierze, kulcie, teologii i sztuce

Mariologia jest integralną częścią teologii. Zajmuje się osobą Matki Odkupiciela i Jej miejscem oraz znaczeniem w dziejach zbawienia. Po Soborze Watykańskim II mariologia wraca do swoich skrypturystycznych, partystycznych oraz liturgicznych korzeni po epoce ufilozoficznienia. Zyskuje również ekumeniczną wrażliwość.
ks. Jan Twardowski
Z Matką Bożą

Zebrane tu rozważania maryjne przybliżają postać Maryi, którą Ojciec Święty określa jako "niedościgniony wzór kontemplacji Chrystusa". Ksiądz Twardowski stara się popatrzeć na życie Jezusa Jej oczyma, dostrzec miejscami ukrytą rolę Maryi, przybliżyć Jej duchowość naszym codziennym troskom i wzbudzić chęć Jej naśladowania i zaufania Bogu.
ks. Wiesław Al. Niewęgłowski
Zdrowaś Maryjo

Ta książka jest zaproszeniem, aby w słowach, które znamy na pamięć, odkryć głębię.
Patti Gallagher Mansfield
Matka oczami matki. Magnificat

Książka może być inspiracją dla wszystkich kobiet chcących realizować swoje życiowe powołanie zgodnie z wolą Bożą. Maryja okazuje się najlepszą nauczycielką kontaktu z Bogiem i drugim człowiekiem.

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2013


Ponadto dziś także w Martyrologium:
W Ruspe, na terenie dzisiejszego Tunisu - św. Fulgencjusza, biskupa. Wycierpiał on wiele na skutek wygnania przez Wandalów. Zmarł po powrocie na swą stolicę w roku 533. Potomnym pozostawił godną spuściznę teologiczną. Obejmuje ona zwłaszcza zagadnienia chrystologiczne i trynitarne. Nazwano go dlatego znakomitym uczniem św. Augustyna.

oraz:

św. Almachiusza, męczennika (+ ok. 400); św. Martyny, dziewicy i męczenicy (+ ok. 226); św. Wincentego Marii Strambi, biskupa (+ 1824)

Wyślij do nas maila
STRONA GŁÓWNA
TEKSTY ILG | OWLG | LITURGIA HORARUM | KALENDARZ LITURGICZNY | DODATEK | INDEKSY | POMOC
CZYTELNIA | ANKIETA | LINKI | WASZE LISTY | CO NOWEGO?

 Teksty Liturgii Godzin:
© Copyright by Konferencja Episkopatu Polski i Wydawnictwo Pallottinum

Opracowanie i edycja - © Copyright by ILG